Het weer
Herbeluister hier het laatste weerpraatje met onze weerman Tometeo:

Dinsdag 23 juni, goeiemorgen, welkom
Het onweer dat sinds 3.00 uur vannacht het zuiden van Engeland wakker houdt, het strekte op dat uur van Swindon over Londen tot Southend-on-Sea, is alleen maar uitgebreid en ligt nu (het is bijna 6.00 uur als ik dit schrijf) voor een groot deel al boven Het Kanaal en stevent met zijn actiefste deel af op Calais en Duinkerke in het noorden van Frankrijk. Ik kan daarbij niet uitsluiten dat onze Westkust een veeg uit de pan krijgt en zelfs De Westhoek. Er valt trouwens nu en dan een beetje licht gedruppel in West-Vlaanderen.
We starten aan deze dinsdag met een betrokken hemel en met mogelijks neerslag, dat gaat wel snel voorbij en dan komt de zon die alles in het werk zal stellen om de hemel toe doen opklaren en de maximumtemperatuur op te trekken naar alweer tropische waarden van 30 tot 32 graden. Zonnig in de namiddag en amper wind vanuit het O, zwak als rode draad en nu en dan eens matig.
Vanavond blijft het lang warm, zo is het rond 20.00 uur nog 29 graden.
De afgelopen nacht zakte de temperatuur niet onder de 20 gradengrens en dus spreken we van een tropennacht en ook de komende nacht – zeg maar nachten – zal dat het geval zijn. Het wordt een heldere nacht met een briesje vanuit het ZO.
Morgen is het eveneens zonnig, maar met behangpapier met een licht motiefje van enkele vriendelijke wolken en een verdwaalde sluierwolk. De wind ruimt van Z naar ZW en vind in de avond het WZW en waait nooit harder dan een matige 20 km/u. Héél warm, 36 à 37 graden.
Woensdagnacht wordt opnieuw een tropennacht met 20 graden en lokaal zelfs wat meer. De wind heeft dan ondertussen voor het NNO gekozen en waait rustig.
Donderdag nog warmer, 36 tot 38 graden, vooral zonnig, in de namiddag enkele wolken en sluierwolken, maar in de vooravond alweer breder opklarend en dan is het rond 20.00 uur nog 33 graden. Een overwegend oostelijke wind waait doorheen de dag, matig vooral, enkel in de vooravond kan die een ietsje vlagerig worden.
👇👇👇
Ik wil niet meegaan in de overlading van gevaarcodes en passende kleuren als het over deze hitte gaat. Kijk mensen, we zitten in een serieuze hittegolf en dus moet u gewoon voorzichtig zijn. Denk hierbij aan elkaars gezondheid, maan vooral bejaarde mensen aan om voldoende te drinken. Maak jezelf niets wijs, het is niet gezond om te gaan sporten in openlucht. Ga niet wandelen met uw hond, zij verbranden hun pootjes op de warme grond. Plaats water in de tuin voor de vogeltjes. Laat niemand achter in een auto, er stierven gisteren twee kinderen in een verschroeiend hete auto (Frankrijk).
Tom voor TOMeteo© en De Weerman Meteoconsulting© - 23/6/2026.
